Scena.cz - 1. kulturní portál   reklama Volny
Scena.cz - 1. kulturní portál  
/
Jak    číst příspěvky
   se registrovat
   soutěžit
   hledat
 
 
 
Mapa serveru

    Katalog/Navigace
/
 
Přáníčka.net 
 
Počáteční písmeno /
  a  b  c  č  d  e  f  g  h  i  j  k  l  m  n  o  p  q  r  ř  s  š  t  u  v  w  x  y  z  ž 
 
 
 
Antonín Dvořák: BIBLICKÉ PÍSNĚ - SLOVANSKÉ TANCE - STABAT MATER /
Slezské divadlo Opava
 
Scéna: Alexandr Babraj j.h., Dalibor Hrda
Kostýmy: Martin Tomsa
Dirigent: Roman Válek j.h.
Choreografie: Martin Tomsa
Hudba: Antonín Dvořák
 
Při pohledu do partitury Slovanských tanců se interpretovi nabízí tato otázka: Šlo o dílo vzniklé jako hudební doprovod společenských slavností typu “českých či moravských besed”, či šlo ryze o kumštýřsko-skladatelský počin inspirovaný vydavatelství Simrock – tedy objednávku chlebodárce? Pravda bude někde uprostřed. Tento žánr jako podklad pro velké masové tance byl zejména v období národního obrození značně rozšířen a poskytoval skladatelům významnou obživu (Brahms – Uherské tance, Janáček – Valašské tance, Lašské tance, Smetana – klavírní tvorba a jiné). Otázkou zůstává, jaký stupeň nadúčelovosti byl tím kterým autorem do tohoto žánru vtisknut. V případě první řady Dvořákových tanců nemůže být pochyb o tom, že jde o dílo plné geniality a poctivé tvůrčí práce. Tak se v 1. a 8. tanci objeví jadrný a strhující furiant, hýřící rytmikou a rituálností lidových kapel, ve 2. niterná síla východoslovanské melodiky, ve 3. – 7. česká venkovská idyla 19. století - skočná polka a ozvěna dvorských menuettů - sousedská. Je požitkem sledovat, s jakou bravurou a humornou nadsázkou Dvořák instrumentuje orchestr, jak umí udržet pozornost v řadě repetic, jak si pohrává s akcenty a jak dokonce ve 4. tanci vkládá miniaturní dvoutaktový violloncelový koncert. Každá skupina nástrojů má svoji nezaměnitelnou funkci a rovnocenně plní úlohu sól i doprovodů, aby pak v mohutných tutti zazářila plným jasem hudby, která je dnes zcela oprávněnou součástí repertoárů všech významných hudebních těles. Opravdové jádro Dvořákovy hudby však spočívá v hudbě vokální. Dvořák byl vyškolen ještě “starým dobrým stylem” – tedy kontinuitou hudebního vývoje. Znal dobře Palestrinu i Händella, což se velmi organicky objevuje v jeho oratorní i operní tvorbě. Biblické písně, jejichž orchestrální verzi uslyšíte v dnešním programu, patří k tomu nejlepšímu, co Dvořák v oboru písňové tvorby napsal. Jsou to niterná minidramata – dialogy člověka s Bohem, deset modliteb protknutých upřímností, čistotou a důvěrou v Boží existenci. “Po smrti mého těla dopřej duši, aby nalezla slavný ráj,” těmito slovy končí náš večer poslední částí slavného Stabat mater, jež je monumentální esencí všeho, co dal Dvořák světu - krásu zvuku, protknutou silou sdělení, končícího kdesi ve vesmíru...
 
Premiéra: 9.1.2005
 
Zpívají: Tančí: Martin Tomsa, Kamila Martínková, Simona Straková, Petra Španělová, Milen Iliev, Jozef Jaško, Adéla Kvochová, Michal Kuzník, Denisa Šuderlová j. h. Zpívají: Dalibor Hrda, Katarína Vovková, Olga Procházková, Šárka Beranová, Alexandr Vovk, Michal Vojta, Václav Marek, Petr Murcek, Martin Šujan. Členové sboru: Velitcho Botzin, Roman Cimbál, Antonín Kupka, Vlastislav Smolík, Jaroslav Velička. Spoluúčinkuje orchestr Slezského divadla Opava, děti Baletního studia SD Opava a Pěvecký sbor Křížkovského, sbormistr Karel Holeš.
Psali jsme o hře
 
 
 
Katalog /
katalog her, oper, knih a cd
 
Divadlo /
 
Slezské divadlo Opava /
 Na repoertoáru
  Dalších 5
 Po derniéře
  Dalších 5
 
Divadlo žije! 
Scena.cz - 1.kulturní portál  
/
Jak    číst příspěvky
   se registrovat
   soutěžit
   hledat
 
 
 
Mapa serveru